1. Strząska
Metrum tańca: 3/4; 2/4
Tempo: w I części umiarkowane, w II szybkie
Strząska jest tańcem składającym się z dwóch części. Tańczyli ją na weselach, przy oczepinach, głównie ludzie starsi. Tancerze ustawiają się parami na linii koła, bądź w dowolnym miejscu na sali. Pierwszą część tańca wykonuje się w miejscu. Pary wykonują obroty drobnymi krokami w rytmie ćwierćnut, na całych stopach w prawo. Przy każdym postawieniu stopy, tańcerze zginają i prostują nogi w kolanach oraz wznoszą i opuszczają łokcie. Dzięki temu ręce są wprawione w lekki, rytmiczny ruch. Natomiast druga część tańczona jest bardzo żywo i dynamicznie, z podrygiwaniem w rytmie ósemek. Tancerze wykonują polkę w prawo i w lewo.
Strząska nie posiada przyśpiewki. Trwa, dopóki tancerze mają ochotę tańczyć[1].
2. Drąg
Metrum tańca: 3/4
Tempo: umiarkowane
Drąg jest tańcem, który pochodzi ze wsi Łużna, koło Gorlic. Jest to jeden ze starszych tańców i na tym terenie tańczono go po pierwszej wojnie światowej. Składa się z dwóch części. Nazwa tańca pochodzi od słów przyśpiewki.
Drąg tańczony jest na całych stopach z lekkim uginaniem nóg w kolanach. Elementem charakterystycznym tego tańca jest stopniowanie siły akcentów w pierwszym fragmencie tańca oraz przenoszenie złączonych dłońmi rąk z biodra tancerza na biodro tancerki. Drugi fragment natomiast stanowią obroty w miejscu, które wykonywane są krokiem dreptanym.
Drąg jest tańcem krótkim i znana jest tylko jedna melodia, do której jest tańczony[2].
Przyśpiewka:
Skąd idziesz? – Z łąk.
Co niesiesz? – Drąg.
A jaki? – Grabowy,
Na panny, na wdowy.
Drąg ci to drąg. (x2)
3. Sabasówka
Metrum tańca: 2/4
Tempo: umiarkowane
Sabasówka jest tańcem składającym się z trzech części. Tańczono ją na dworze oraz na zabawach i weselach. Znana jest tylko jedna melodia, składająca się z 32 taktów. Taniec nie posiada przyśpiewki. Melodia jest dwukrotnie grana. Sabasówka składa się z dwóch fragmentów, a każdy z nich ma trzy części.
Pierwszy fragment Sabasówki składa się kroku polki lekko trzęsionej, tańczonej w ujęciu zamkniętym w przód zygzakiem. Drugi motyw to wirowanie par w obrotach w prawo po linii koła, również krokiem polki lekko trzęsionej. Trzeci motyw natomiast powtarza się dwa razy i składa się z dwóch kroków tanecznych: krok polki w prawo oraz pół obrotu w prawo zmieniając miejsce.
Drugi fragment składa się z wysuwania i przenoszenia nóg w miejscu oraz półobrotów; wirowania obrotami w prawo oraz ukłonów tancerza i obrotów tancerki po czym następuje zamiana miejsc półobrotem w prawo.
Obroty w Sabasówce przebiegają w tempie umiarkowanym. Jest to drygliwe dreptanie na całych stopach[3].
Zdjęcia: archiwum MCK SOKÓŁ w Nowym Sączu, autor: Piotr Droździk.