Na odcinku między miejscowościami Beharovce a Fričovce, na pograniczu okręgów Lewocza i Preszów, znajduje się pięciokilometrowy, najdłuższy tunel na Słowacji – Branisko. Jego budowa zakończyła uciążliwe podjazdy kierowców, które zwłaszcza podczas zimowych miesięcy powodowały na paśmie górskim Branisko niemałe problemy.
Początki Braniska
Budowa Braniska rozpoczęła się w 1996 roku od badawczej sztolni, która powstała w osi lewej tulei. Ten pierwotny tunel do dzisiaj służy jako punkt ewakuacyjny w razie wypadków. Osiem lat później, w 2003 roku, korytarz został uroczyście otwarty, w eksploatacji próbnej działał tylko przez cztery miesiące.
Płynny ruch w najdłuższym tunelu wymaga regularnego utrzymania poprzez konieczne remonty, które wymuszają jego zamknięcie i kierowcy ponownie muszą pokonywać strome i kręte pasma górskie Braniska.
Parametry tunelu
Tunel Branisko tworzą dwa portale. Zachodni (spiski) ma długość około74 metrów, a długość wschodniego (szaryszskiego) wynosi prawie80 metrów. Świeże powietrze dociera do tunelu od strony portali. Nieświeże jest odprowadzane przez szyb wentylacyjny, umieszczony mniej więcej w połowie tunelu.
W tunelu rygorystycznie dotrzymywane są zasady bezpieczeństwa dzięki obecności sześciu zalewisk awaryjnych oraz połączeniu tunelu z równoległą sztolnią ewakuacyjną. Trzynaście wyjść ewakuacyjnych skierowanych w stronę sztolni jest równomiernie zlokalizowanych na całej długości tunelu. Wsparcie bezpieczeństwa zapewniają również 22 awaryjne punkty SOS i hydranty przeciwpożarowe.
Atrakcje w okolicy: Zamek Spiski, Stara Wieś Spiska, Preszów, Sivá Brada